søndag den 8. september 2013

Blusefabrikken

Jeg har endelig knækket koden til blusesyning i jersey og er i fuld sving med at fylde på i banditternes efterårsgarderobe. De seneste 3 bluser er en elefanttrøje til Otto og et brødre-sæt med ræve til Otto og Kalle. Jeg er ellers ikke så meget for ens bluser, men det er jo praktisk at man kan få mere end en bluse ud af en meters stof :-)

Jeg kan ikke helt finde ud af, om bluserne ender på blusehylden eller i nattøjsskuffen. De er i hvert fald bløde og lækre at have på - selvom mindstemandens sure mine ikke fortæller samme historie på nedenstående billede. Men han er vist mest sur over at få et stort kamera stukket op i fjæset...

Blusemønsteret er fra Ottobre 4/2012 og det mønstrede stof er købt hos Malika & Rosa. Hvis du selv skal i gang med at sy og er lidt usikker på ribkanter og oplægning med tvillingenål, kan jeg varmt anbefale Laralils fine DIY på ribkanter og XoEinDings fine DIY på oplægning.




14 kommentarer:

  1. Hvor er de fine:) Jeg har også selv lige knækket kode, så nu er det jo lige før man kan blive selvforsynende i børnetøj;)
    Kan godt give dig ret i at bluserne hurtigt kan ligne nattøj, men det er jo også meget hvad man sætter dem sammen med!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hehe, ja var der bare flere timer i døgnet kunne man snildt blive selvforsynende :-) Jeg tror vi afprøver dem som bluser først - så kan de altid ende i nattøjsskuffen, hvis det kommer til at se for søvnigt ud :-)

      Slet
  2. Hvor er de fine! En skam du bor så langt væk, ellers skulle vi da ha en jersey-sy-date ;o).

    Synes jeg kender Ottos udtryk - måtte opgive at tage billede af Jacob i dag - han kørte samme stil bare med begyndende tårer (så måtte jeg hellere stoppe!). Meget bestemte lillebrødre vi har fået ;o). Knus Pia

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Pia - hvor kunne det bare være hyggeligt! Det er altså ret trælst at der er så langt til Jylland og alle de gode kreatræffer og søde mennesker :-)

      Hehe, drengene har virkelig deres egen vilje! Knus Bodil

      Slet
  3. Sikke nogle fine bluser! Her hjemme har vi også snakket lidt frem og tilbage om, hvad det egentlig er, der gør, at nogle bluser opfattes som nattøj, mens andre opfattes som "almindelige" bluser til dagligt brug. Jeg har selv syet bluser af mønstret stof med ribkanter efter et Onion-mønster (nr. 20018), og min knap tre-årige søn overvejer heldigvis ikke, om de skal bruges nat eller dag. Det er mere forældrenes bekymring, fordi vi ikke synes, at andre voksne skal opfatte bluserne som natbluser, hvis han har dem på om dagen. Jeg synes, at dine bluser fint kan bruges til daglig brug. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Christina :-) Det er altså også en hårfin balance, for børnetøj er jo tit meget nuttet. Men som du siger er ungerne indtil videre ligeglade - og det er nok vigtigere at det ikke ligner nattøj i skolen end i børnehaven. Må se hvordan de gør sig til et par jeans :-)

      Slet
  4. Hvor er de fine, jeg er selv igang med samme projekt, men måske jeg skal turde at sætte forskellige print sammen...
    Hilsen
    Karen

    SvarSlet
  5. Sådan Bodil! Virkelig fine. Og elton i sidste indlæg er skøn! Kram

    SvarSlet
  6. Hvor er elefantstoffet bare skønt. Har du brugt enkeltttråd ved ribben? Jeg har også lige været i gang med noget jersey, og der måtte jeg pille en del op, fordi jeg brugte enkelttråd, Hvordan gør du?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er lidt i tvivl om, hvad du mener med enkelttråd? Jeg har først syet ribben på ret mod ret (ribkanten er foldet dobbelt) med almindelige lige-ud sting, så overlocket den og til sidst foldet den op og lavet en lige stikning for at holde den på plads (det ses bedst på elefantblusen). Det er super let - prøv at tjek Laralils DIY på ribkanter, den er rigtig god :-) Håber det hjælper?
      Kh Bodil

      Slet
    2. Det var stikningen, jeg tænkte på. Fjerner man ikke al elasticiteten med den?

      Slet
    3. Hov, jeg fik vist aldrig svaret på det sidste. Undskyld! Trods stikning er halsen stadig meget elastisk - jeg har syet med stinglængde 3-4? Jeg har trukket lidt i stoffet, for ribben er lidt mindre end jersey'en - måske hjælper det?

      Slet

Tusind tak for besøget og kommentaren! Jeg sætter så utroligt stor pris på hver eneste kommentar og gør mit bedste for at besvare alle :-)